Gå til indhold

Bestil inden kl. 15 og modtag i morgen

Summer Sale 🌞 Spar 10% ekstra med koden Sommer10

Undgå vinterdepression med lysterapi

Mange oplever at føle sig mere trætte og nedtrykte i vinterhalvåret. Om vinteren bliver dagene kortere og nætterne længere på den nordlige halvkugle, og helt op mod 5-10% af befolkningen udvikler en såkaldt vinterdepression i større eller mindre grad.

De almindeligste symptomer på vinterdepression er:

  • Mangel på energi
  • Mere behov for at sove
  • Man er nedtrykt
  • Øget appetit - især for søde sager
  • Man tager på
  • Man undgår samvær med andre mennesker
  • Mindre lyst til sex

Symptomerne varierer i styrke, og man behøver ikke at have dem alle. De fleste har øget behov for søvn og sover meget uden at være udhvilet om morgenen. Over tid forstyrrer det døgnrytmen og udvikler sig til søvnløshed, kronisk underskud af søvn. Man bliver vedvarende træt og nedtrykt.

Der findes ikke noget præcist svar på, hvorfor nogle mennesker føler sig ekstra nedtrykte og trætte om vinteren, men man mener, at manglen på dagslys er hovedårsagen til vinterdepression. Derfor kan en lysterapilampe være et effektivt hjælpemiddel. 

 

Hvordan påvirker lys vores humør og energiniveau?

Lys regulerer døgnrytmen og påvirker kroppens biologiske ur, som bestemmer, hvornår du skal sove eller være vågen.

Det lysfølsomme hormon melatonin spiller en vigtig rolle i at regulere søvn og døgnrytme. Hjernen udskiller melatonin om natten, og under de lange vinternætter udskilles der ekstra meget melatonin. Øget produktion af melatonin kan forstyrre døgnrytmen og gøre os mere trætte.

Signalstoffet serotonin findes også naturligt i hjernen, det bidrager til at sende nerveimpulser mellem nervecellerne. Man ved, at serotonin påvirker humøret. Når dagslys går gennem øjnene og rammer nethinden, stimulerer det produktionen af serotonin. Produktionen bliver betydelig mindre om vinteren, når det er mørkt store dele af døgnet.

Lysforholdene påvirker således produktionen af både melatonin og serotonin. Fraværet af sollys kan udløse træthed og symptomer, der minder om depression.

Man ved, at mere dagslys hjælper på søvn og humør. Behandling med en lysterapilampe er derfor første valg ved vinterdepression. 

 

Hvordan virker en lysterapilampe?

Behandlingen går ud på, at du sidder foran en særlig lampe, som udstråler kunstigt dagslys. Man skal behandles i minimum 30 minutter hver dag med en lysintensitet på 10.000 lux i 1-2 uger.

De fleste bør tage behandlingen om morgenen, det gælder især, hvis man sover længe om morgenen. Mange oplever, at de hurtigt får det bedre efter et par dage. Solarium har ingen effekt. 

Oftest lyser lysterapilamper med 10.000 lux. Lux er måleenheden for lysstyrke, og 10.000 lux svarer til sollyset ved solopgang. 

Behandling med en lysterapilampe får dit serotonin-niveau til at stige. Det skyldes, at lyset får bestemte celler i dine øjne til at fortælle hjernen, at der skal produceres mere serotonin, som påvirker humøret.

 

Lysterapilamper hos Nordic-wellness

Har du overvejet at prøve en lysterapilampe, så kan du her hos Nordic-wellness finde forskellige modeller til en god pris fra kun 249 kr. til 499 kr.

Se dem her
Lysterapi

 

 

Lysterapi mod træthed

Lysterapilampen får din hjerne til at producere mindre melatonin, som er kroppens søvnhormon. Dermed kan en lysterapilampen hjælpe dig med at få en bedre døgnrytme med mindre træthed og mindre lyst til at sove.

Det er dog vigtigt, at bruge lysterapilampen om morgenen eller formiddagen. Hvis du bruger lysterapilampen om aftenen, fx et par timer før du skal i seng, kan du risikere ikke at kunne sove.

Hvis dit søvnproblem derimod er, at du vågner alt for tidligt om morgenen og sover for tidligt om aftenen, kan lysterapi i aftentimerne hjælpe.

Om du får for meget lys eller mørke, så påvirker det produktionen af signalstofferne melatonin og serotonin, som begge er afgørende for dit humør og psykiske velbefindende. Lys påvirker niveauet af serotonin i hjernen, og manglen på lys om vinteren kan derfor spille en afgørende rolle, når man bliver deprimeret.

 

Melatonin og lys

Dannelsen af melatonin er en lysfølsom proces, hvilket betyder, at du producerer lidt i lys og meget i mørke. I vinterperioden bliver der skruet helt op for produktionen af melatonin, og selvom søvn er livsvigtigt, så kan for høje mængder af melatonin på det forkerte tidspunkt have alvorlige konsekvenser for humør og søvnbehov.

Undersøgelser har vist, at mennesker, der arbejder indendørs, har stor risiko for at få påvirket deres mentale helbred om vinteren. Bruger man derimod seks timer om dagen i dagslys udenfor, så får man ikke samme humørforandringer om vinteren. Da det kræver et udendørs job, anbefaler man minimum en time eller to udenfor i lys dagligt. Det er nok til at få niveauet af melatonin og serotonin til at stemme.

Generelt har vi alle en mindre mængde serotonin og en højere mængde melatonin i hjernen om vinteren, men nogle bliver mere påvirket af det end andre.

 

Lysterapi ikke kun er godt mod vinterdepression

Kamilla Woznica Miskowiak, som er professor i neuropsykologi, har udtalt:

 "Der er god evidens for, at lysterapi er effektiv mod vinterdepression. Det har man fundet i to analyser af resultater fra otte lodtrækningsforsøg med mere end 700 patienter med vinterdepression.”

 “…Inden for det seneste årti har man også fundet god virkning af lysterapi på depression uden årstidsvariation og bipolar depression. Man har også undersøgt kombinationen af lysterapi og antidepressiv medicin, hvilket har en bedre virkning end antidepressiv medicin alene."

 “Lysterapis virkning på ADHD er også blevet undersøgt i nogle få studier, som viste lovende virkning. Men på grund af den sparsomme evidens må disse resultater tolkes med forbehold." 

 

Bivirkninger ved lysterapi 

Prognosen er god for de fleste. Lysbehandling er en effektiv behandling med få eller ingen bivirkninger, så lider du af søvnløshed eller føler dig træt og nedtrykt i vinterhalvåret, er en lysterapilampe bestemt et forsøg værd.

De første par dage kan man få lidt irritation i øjnene og hovedpine. Disse symptomer forsvinder ved tilførsel af dagslys.

Related Posts

Tyngdedyner
August 22, 2023
Optimer din nattesøvn med en tyngdedyne

Alle mennesker oplever perioder med søvnløshed, men over tid er en god nats søvn essentielt, for at...

Læs mere
Massage
April 15, 2023
Derfor er massage godt for dig

Massage er ikke kun dejligt, det kan også gøre underværker for både dit fysiske og mentale helbred. Massage...

Læs mere
Drawer Title
Lignende produkter